ولایت فقیه در کجای دین آمده است؟
ولایت فقیه در کلام پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)
بررسی سیره عملی و نظری پیامبر اکرم (ص) مبیّن این واقعیت است که یکی از مهم ترین کارهای آن حضرت، استحکام تداوم رهبری به وسیله «نخبگان دینی» براساس دستورات الهی بود. براساس تعالیم پیامبر اکرم (ص)، ولایت «عالم به احادیث و روایات - که حضرتشان آنان را (فقیه) می نامید- باید بر جامعه تحقّق یابد. به همین سبب می فرمود:«الَّذِينَ يَأْتُونَ مِنْ بَعْدِي وَ يَرْوُونَ أَحَادِيثِي وَ سُنَّتِي فَيُعَلِّمُونَهَا النَّاسَ مِنْ بَعْدِي؛ ای مردم! جانشینان من کسانی اند که پس از من احادیث و سنت مرا بیان می کنند» ( عیون اخبار الرضا(ع) ، ج2، ص 27)
و نیز فرمود:« الفقهاء امناء الرسول ؛ فقیهان امانت داران پیامبرانند» (کافی ،ج1، ص 46)
و «إنّ العلماء ورثه الانبیاء ؛ عالمان وارثان انبیا هستند». (کافی، ج1، ص 32)
و نیز « و منزله الفقیه فی هذه الوقف کمنزله الأنبیاء فی بنی اسرائیل» ( کافی، ج 75، ص 396)
پیامبر اکرم(ص) در مرحله نخست، برترین فقیهان و نخبگان ؛ یعنی معصومان (علیهم السلام) را جانشینان خاص و در رتبۀ دوم، فقیهان غیر معصوم را جانشینان عام خود معرفی فرمودند. پیامبر اکرم (ص) اگر چه می توانست دانشمندان دیگری را - که رد علم تاریخ، حقوق و سیاست، طب، اقتصاد ، صنعت و … دارند- جانشین خود و حاکم بر مردم کند ؛ ولی به شناخت شریعت اسلامی تکیه کرد و فرمود:«من استعمل عاملاً من المسلمین و هو یعلم ان فیهم اولی بذلک منه و اعلم بکتاب الله و سنته نبیه فقد خان الله و رسوله و جمیع المسلمین ؛ کسی که کاری از مسلمانان را برعهده گیرد، در صورتی که می داند فرد مناسب تری برای آن موضوع وجود دارد که به کتاب خدا و سنت پیامبر داناتر است، به درستی که به خدا و رسول او و همه مسلمانان خیانت کرده است» ( الغدیر، ج8، ص 291)