مجاهدت فکری در فضای مجازی
11 مرداد 1392 توسط میرعیسی خانی
در جهان افسون زده و سکولار معاصر، انقلابی تمام عیار و اسلامی در جامعهی ایران رخ داد که فرهنگ جهانیشدهی غرب را به چالش طلبید و از پهنهی تعریف شده از سوی آن، پا فراتر نهاد. این انقلاب، ریشه در مبانی هیچ یک از ایدئولوژیهای چپ و راست غربی نداشت، بلکه ماهیت خود را از «اسلام» به مثابه یک دین جامع و کامل الهی برگرفته بود. این هویت نوظهور که در قالب یک نظام سیاسی با عنوان «جمهوری اسلامی» تعیّن یافت، به زودی در نقطهی مقابل و متضادّ غایات و منافع «نظام جهانی سلطه» قرار گرفت. این تقابل و تضاد که برخلاف مناسبات سیاسی صورتبندیشده از سوی ابرقدرتهای سکولار بود، با واکنشهای پیدرپی و شیطانی آنها مواجه گردید. وقوع جنگ تحمیلی هشت ساله، یکی از برجسته ترین این واکنشها بود.
1- از سالهای پایانی دههی شصت و پس از رحلت امام خمینی (ره)، دشمنان انقلاب اسلامی، «میدان جنگ» را تغییر دادند و از «جنگ سخت» به «جنگ نرم» روی آوردند. این نتیجهای بود که آنها به واسطهی ناکامیهای خود در عرصهی جنگ سخت به آن دست یافته بودند. در همان هنگام، مقام معظم رهبری این «تغییر فاز» را درک کردند و این درک حکیمانه را در قالب تعبیر «تهاجم فرهنگی» به همگان اعلام نمودند. در اواسط دههی هفتاد و با آغاز دوران اصلاحات، شتاب پیش روی دشمن رو به فزونی نهاد و در این دوره، بخشهایی از نسلهای انقلاب با فروغلتیدن به تفکرات سکولاریستی، «ریزش» کردند. حوادث تیرماه سال 1378 به خوبی میتوانست هویت این «طبقهی برانداز» را نمایان و عریان سازد. «وقایع فتنه گون سال 1388»، تلاشی دوباره و البته عظیمتر این طبقهی دگراندیش در پهنهی جنگ نرم و در راستای برانداختن «نظام ولایت فقیه» و در انداختن طرحی سکولاریستی- در قالب «جمهوری ایرانی»- بود که با تدبیر مؤید به تأییدات غیبی نایب امام عصر (عج) به شکست انجامید.
2- تجربهی دههی اخیر به روشنی نشان داد که «فضای مجازی» از جمله فضاهایی است که دشمن به منظور پیش روی در «جنگ نرم»، سخت بدان متوسل شده است. در وقایع فتنهگون سال 1388، هم «دگراندیشان برانداز داخلی» و هم «قدرتهای مداخلهگر بیگانه»، بهره برداری گستردهای از فضای مجازی در راستای اردوکشی خیابانی، انتشار اخبار و تحلیلهای دروغین کردند. در واقع، فضای مجازی به بستری برای شکلدهی به یک شبکهی اجتماعی پهن دامنه تبدیل شد. اکنون این فضا از سوی دشمنان انقلاب اسلامی به ابزار و رسانهای برای دروغ پراکنی، شبههسازی و اغفال افکار عمومی تبدیل شده است. بنابراین، جای تردید نیست که وبسایتهای خبری و تحلیلی مستقر در فضای مجازی، یکی از تأثیرگذارترین سلاحهای دشمن در عرصهی جنگ نرم به شمار میآیند.
3- در چنین بافت و زمینهای، وبسایت «برهان» بر آن است که در حوزهی فضای مجازی در مسیر یک «جهاد فکری و اعتقادی» منسجم و متقن گام نهد. «پاسخگویی مستدل و منطقی به پرسشها و مسألههای کنونی جامعه»، «گرهگشایی از معضلات فکری و نظری»، «شبههزدایی» و «تولید تحلیلها و تأملات سالم و پالودهی از کجاندیشی و انحراف» از جمله مهمترین رسالتهایی است که «برهان» برعهده گرفته و با استعانت از خداوند متعال، با تمام توان در راه وصول به آن تکاپو خواهد کرد.
«سیاست»، «فرهنگ» و «اقتصاد» سه قلمرویی است که «برهان» برای مجاهده و مبارزهی خویش برگزیده است. منطق و عقلانیت حاکم بر ذهنیت نویسندگان و متفکران «برهان»، منطق و عقلانیت برخاسته از «ایدئولوژی اسلامی» است؛ و البته آن بینش و نگرشی از اسلام که امام خمینی (ره) «اسلام ناب محمدی(ص)» نامید و نظریهپرداز انقلاب اسلامی، علامهی شهید مرتضی مطهری (ره)، جان خود را در راه ابطال قرائتهای مخالف با آن نثار کرد.
امید است که این مجاهدت فکری، مورد تأیید حضرت ولیعصر(عج) قرار گیرد و ادعیهی ایشان نصیب فاعلان و عاملان آن گردد.