مردم را از فارسی وان بی نیازکردهاند!
بیشک نمایش رفتارهای زناشویی هر چند به صورت ناقص، نوعی سکس پنهان تلقی می شود و در فیلم «مردان مریخی، زنان ونوسی»، به کرات چنین رفتارهایی به تصویر کشیده شده است. مثلاً در اوایل فیلم، یکی از زنان به مرد میگوید «عزیزم امشب بیا پیش من…» و دیگری میگوید «بیا پیش من، آن لباسی که دوست داری را پوشیدم.» و نظیر چنین مواردی به کرات در رفتارها و دیالوگهای فیلم به چشم میخورد.شاید بتوان گفت آنچه تاکنون سبب ادامه حیات سینمای سخیف و مبتذل شده است، عدم تماشای آثار سینمایی توسط دلسوزان فرهنگی بوده است. اخیراً هم که برخی سایتهای حزب الله به نقد فیلمها روی میآورند، توجه شان بیشتر معطوف به فیلمهای قوی با محتوای بد میباشد و در این میان، آثار سخیف مغفول ماندهاند.
فیلم «مردان مریخی، زنان ونوسی» چندی پیش در سینماهای کشور اکران شد و اکنون به شبکه خانگی نیز راه پیدا کرده است. از داستان ضعیف، ایده تکراری، بازیهای ضعیف و نکات ساختاری فیلم که بگذریم، نگاه ما بیشتر معطوف به محتوای فیلم است که میتوان نکات زیر را ناظر به آن ذکر کرد؛ به گزارش مشرق، در این اثر، شاهد صحنه های فراوان از زنانی با آرایش غلیظ و حجابی نامناسب هستیم. کلوزآپهای فراوان از صورت زنان با آرایش غلیظ، بر حریم شکنی بیشتر این فیلم اذعان دارد. نیز صحنه ای که زنان به ترتیب در مقابل تورلیدر نشستهاند و دوربین با طمأنینه یک یک آنان را در حالتی که آرایش غلیظ و رفتارهای زنندهای دارند، نشان میدهد، تعمد بیش از حد سازنده فیلم بر پوشش نامناسب زنان به کرات مشاهده میشود. اکثر مواقع، خانمهایی را میبینیم که گرچه پوششی بر روی سر خود دارند، اما این پوشش به گونهای است که گردن و حتی گوش آنان نمایش داده میشود. اعطای مجوز به فیلمی با چنین سطح بیحجابی، البته بیانگر حقایقی در مورد صلاحیت وزارت ارشاد در دعواهای اخیر میباشد. حتی درصحنه ای، یکی از دوستان سیمین، آرزو عقده پوشیدن لباس نامناسب بر سر مزار پدر خود را با بیان نوع لباس (دکلته) به زبان میآورد.از حجاب زنان که بگذریم، رفتارهای سبک و همراه با ناز و عشوهشان هم پرده عفاف را میدرد. فی الواقع نوعی تعمد کارگردان برای به تصویر کشیدن این ناز و اداها قابل فهم است. نمایش صحنه اسکی زنان با لباسهای کوتاه و حتی همراه با آهنگ هم از نکات دیگر است. واقعاً حذف این صحنهها چه لطمه ای به ساختار ضعیف فیلم وارد میکرد و از آن طرف چه هدفی برای قرار دادن آنها در فیلم میتوان متصور شد؟
روابط آزاد محرم و نامحرم در این فیلم به راحتی به تصویر کشیده می شود. گویی اصلاً مقولهای به نام «حریم زن و مرد» وجود ندارد. رفتار زنان در سفر اروپا با تورلیدر، نمونه ای از این حریمشکنی است. چند زن به همراه یک مرد به عنوان تورلیدر به سفر اروپا میروند و کاملاً آزاد و صمیمی با وی تعامل میکنند. در صحنهای از فیلم به بهانه مراسم عروسی (که مختلط هم میباشد) شاهد پخش آهنگی تند به همراه اشعار نامناسب و رقص هستیم. حتی در صحنهای، عروس در کنار مردان ایستاده و با تماشای رقص آنان کف میزند. زن و مرد نامحرم در کنار یکدیگر به رقص و آواز مشغولند. البته خوشبختانه سازنده فیلم، تنها اجازه نمایش رقص مردان را داشته است که معلوم نیست بر مبنای حکم کدام مجتهد توسط مسئولین ارشاد حلال دانسته شده؟
نکته دیگر در این فیلم، تضعیف بنیان خانواده میباشد. نمایش زورگوییهای سیمین و القای این مطلب که تمام زندگیها همین است، بر تضعیف بنیان خانواده مؤثر است. این گونه نمایشها بی تردید از شوق و علاقه به ازدواج و تشکیل خانواده خواهد کاست. کارگردان به جای آنکه روابط صحیح خانوادگی را نشان دهد و به این وسیله به اصلاح رفتارهای غلط خانوادگی کمک کند، با نمایش زنی زورگو و سلطهجو و عمومیت دادن این خلق و خو به تمام زنان، سعی در القای این مطلب دارد که ازدواج و تشکیل خانواده، جز دردسر چیزی برای مردان ندارد. بیتردید این گونه فیلمها بیش از هر چیز به ضرر خود زنان است.
در بخش دیگری از فیلم، شاهد مخالفت سیمین با بچه دار شدن هستیم. وی بچه دار شدن را در تنافی با فعالیت مستمر اجتماعی می داند. جالب این است که سیمین فعالیت اجتماعی ای جز مهمانی و سفر به اروپا ندارد. حقیقتاً این شکل الگوسازی از زن مسلمان ایرانی و تخریب نقش مادری و همسری وی به سود چه کسانی است؟در طول فیلم، دو مرد با یکدیگر مقایسه میشوند، دو دوست که یکی مجرد است و بر تجرد خود تاکید دارد و هیچ مشکلی در زندگی ندارد و دیگری متاهل است و دائماً با مشکلات گریبانگیر! مشکلات وی هم همگی ناشی از زندگی متاهلی است. تحمل زنانی که هر کاری انجام میدهند تا دل همسر خود را به دست آورند هم مشکل نشان داده می شود و این یعنی هر چند هم همسرانت تو را بخواهند، باز تجرد به مراتب بهتر و عالیتر است. در نهایت، مرد متاهل از دست هر دو زن خود فرار میکند و به آغوش دوست مجردش بازمیگردد. بیشک نمایش رفتارهای زناشویی هر چند به صورت ناقص، نوعی سکس پنهان تلقی می شود و در این فیلم، به کرات چنین رفتارهایی به تصویر کشیده میشوند. نهایتاً اگر هم بپذیریم سازندگان این فیلم قصد داشتند روابط خوب خانوادگی را به نمایش بگذارند، از کارکردهای پنهان فیلم که همان عادی سازی روابط محرم و نامحرم و… است، غفلت شده است. در ضمن اگر تمایل داریم روابط صمیمی زن و شوهر را به بهانه اینکه در متن فیلم، محرم هستند نشان دهیم، چرا رفتارهای دیگرشان را نمایش ندهیم؟ آیا روابط صمیمی، تنها منحصر در روابط جنسی است؟
با نیم نگاهی به سینما، تلویزیون و رسانههای ایران، شاهد افول گام به گام اصول و ارزشها هستیم. اگر سابقاً در فیلمها شاهد مهمانی مختلط بودیم، امروز به راحتی عروسی مختلط به تصویر کشیده میشود. اگر سالیان گذشته، نمایش رقص مردان و حتی پخش آهنگهای تند روا نبود، امروزه این نوع رفتارها را به کرات مشاهده میکنیم، آن قدر که دیگر برایمان عادی شده، تا آنجا که رسانههای جمهوری اسلامی خود نیمچه ماهوارهای شدهاند که به قول آن بنده خدا «مردم را از فارسی وان بی نیاز کردهاند!»
نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشت این است که اقدامات با دقت و منسجم جوانان انقلابی و نیروهای متدین قطعاً بر روال کنونی سینما و تلویزیون تأثیرگذار است.
نگاهی به اخبار چندین ماه گذشته در حوزه سینما و تلویزیون، این حقیقت را ثابت میکند. از توقف فیلم «زندگی خصوصی» تا عدم اکران فیلم «گشت ارشاد» در بسیاری سالنها و اخیراً نیز تغییر رویه برنامه هفت. اخیراً ما شنونده حرفهایی از هفت بودیم که سالها از تریبون رسمی جمهوری اسلامی نشنیده بودیم. حرفهایی از جنس فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی. شاهد حضور مهمانانی با سبک و سیاق جدید در این برنامه بودیم و این تغییر نیست مگر حاصل استقامت و تحرک به موقع نیروهای ارزشی.
منبع: سایت روزنامه رسالت