رسانه ملی و پروژه “سرگرمسازی ملی” در ماه قرآن
به نقل از مشرق - “به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک برنامههای تلویزیون یک ساعت زودتر تمام میشود تا مردم زودتر بخوابند تا بتوانند خود را برای برنامههای سحر مهیا کنند” این صدای “حسین پاکدل” گوینده اعلام برنامه شبکه اول سیما در شب اول ماه رمضان در اواخر سالهای دهه ۶۰ خطاب به مخاطبان رسانه ملی بود؛ اما به فاصله چند سال و در اوایل دهه هفتاد پدیدهای به نام “سریالهای مناسبتی” ظهور کرد. همزمانی عید نوروز با ماه مبارک رمضان در سال ۱۳۷۲ باعث شد “همسایهها” اولین سریالهای مناسبتی ساخته حسن فتحی از تلویزیون پخش شود. ظاهراً پخش این سریال به مذاق مسؤولان سازمان و البته برنامهسازان خوش آمد و هر سال تنور این سریالها داغتر و داغتر شد. کمکم با افزایش شبکههای تلویزیونی، رقابت بینشبکهای در این حوزه نیز کلید خورد. کار به جایی رسید که مثلاً شبکه فلان برای گرفتن زمان مناسب پخش به رقابت و مبارزه با شبکه بهمان پرداخت.یکی دو سالی ما شاهد پخش سریال های خارجی در ایام ماه مبارک بودیم. بزرگترها حتماً آن سریال کذایی سوری با بازی زکیه را یادشان میآید که در ایام ماه مبارک از سیمای جمهوری اسلامی پخش میشد که اتفاقاً انتقادات بسیاری را نیز در پی داشت؛ اما کمکم تهیهکنندگان و کارگردانان داخلی عنان کار را در دست گرفتند و مردم شاهد سریالهای مناسبتی وطنی شدند. اینکه محتوای اکثر این سریالهای عموماً کمدی با اندکی چاشنی معنویت فارغ از عبادت، چقدر مخاطب را از حس و حال عبادت دور میکرد خود قصه پر غصهای است که از آن میگذریم.
صفحات: 1· 2